کد مطلب:30614 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:193

حفظ و نگهداری حیات زناشوئی در اسلام











در قرآن بقاء خانواده یك مسئله اساسی است و 10 نكته مربوط به شرح زیر است:

1- احترام به حیات زناشوئی مورد توجه بوده طلاق را زشت ترین امر تلقی كرده اند.

2- قیود تعدد زوجات برای بقاء خانواده و زناشوئی است كه در شرایط اجتماعی خاص است كه مصداق بی عدالتی نشود. (النساء 3 و 129).

3- قرآن برای معالجه بی علاقگی زن در زناشوئی (نشوز) و اصلاح بین آنها، بقاء حیات زناشوئی را مورد توجه قرار داده است. (النساء 128 و 34).

4- حق زن برای شیر دادن طفل و تغذیه طفل به حیات و بقاء خانواده كمك می كند (البقره 233).

5- حكمت طلاق خود در مواردی برای حفظ حیات خانوادگی چاره ساز است (البقره 229- الطلاق 1- البقره 231) اگر چه اغلب موجب غضب الهی می شود.

6- آزادی فدیه به عیال نقشی برای ادامه حیات زناشوئی دارد. (البقره 229).

7- توصیه ای كه برای سازگاری و سلوك عیال در مورد لباس و زینت می شود خود وسیله حیات زناشوئی است. (النور 30 تا 31).

8- برقراری عقوبت برای تجاوز به ناموس جامعه و عقوبت برای زنای محصنه خود كمك به بقاء زناشوئی است. (النور 2 و 3 و 4 و 20).

9- احترام به زن از حیث منع فتنه در خانواده در آیه ای كه لزوم انس و اجازه برای ورود به خانه آمده مشهود است. (نور 27 و 28).

10- مقرراتی كه برای اطفال رو به رشد در بین زنان ذكر شده به حیات زناشوئی كمك می كند. (النور 58 و 59 و 60).

با عنایت به تعریف خانوار و خانواده به منظور اعلام خط مشی معتبری كه برای تمامی 360 میلیون خانوار مسلمان جهان در سال 2000 و دیگر ملل منشاء اثر و سازنده باشد، ابتدا واژه های مربوط به خانواده در قرآن، مورد بررسی قرار گرفته و در رابطه با زن و تشكیل خانواده به ذكر نكاتی پرداخته شده است. سپس احادیث و آیات مربوط به خانواده از منابع معتبر استخراج و توزیع آماری عناوین مرتبط تحلیل شده است.

در مرحله بعدی این كار پژوهشی، چند نمونه از عمده ترین ارقام كه فراوانی بیشتری داشته (مثلا بقای خانواده كه دو برابر تشكیل خانواده بوده) انتخاب و تفاوت مشاهده شده و نرمال استاندارد مربوطه را محاسبه كرده ایم و به این نتیجه رسیده ایم كه نه تنها در سری نمونه احادیث استخراج شده بلكه در كل (جامعه احادیث منتسب به خانواده رسول اكرم (ص) و امام علی (ع) اهمیت و توصیه برای نگهداری خانواده حدود دو برابر تشكیل خانواده بوده است زیرا كه تشكیل خانواده آنچنان مشكل نیست ولی نگهداری آن با وجود زحمات احتمالی زندگی بعدی بسیار مشكل است و احتمالا به همین سبب توصیه برای بقای خانواده حدود دو برابر می باشد.

در یك آزمون آماری دیگر به این نتیجه رسیده ایم كه نه تنها در سری احادیث جمع آوری شده بلكه در كل «جامعه احادیث منتسب به رسول اكرم (ص) و امام علی (ع)» حفظ موقعیت دختران در خانواده پدری همچنان پس از تشكیل خانواده جدید مورد تأكید قرار داشته و با عنوان زن امانت الهی است حفظ احترام زن همچنان پیگیری شده، گویی كه زن در خانواده علی گونه بسیار والاست.

آزمون دیگری در رابطه با عقد زناشوئی از یك طرف و حفظ و نگهداری زناشوئی از طرف دیگر برای آیات مربوط در قرآن به عمل آمده و نتایج بدست آمده نشان می دهد كه نه تنها در نمونه گیری كه از آیات انتخاب شده صورت گرفته بلكه در كل (جامعه ای كه این نمونه ها از آن انتخاب شده) میزان توصیه های مربوط به حفظ دوره زناشوئی دو برابر توصیه های مربوط به عقد زناشوئی بوده است.

عنوان احادیثی كه رهبانیت را محكوم و زن را امانت الهی معرفی كرده و خوشرفتاری با اعضاء خانواده و نیز برای اولیاء پاداشی متناسب با عبادت فرزندان اعطا شده، یا به تحكیم موقعیت دختران و نیز مساوات و برابری در خانواده امام علی (ع) و همچنین حفظ مقام مادری سخت توصیه گردیده است.

ازدواج و شروع زندگی جدید و تشكیل خانواده سعادتمند شدیدا مورد نظر قرار گرفته و یا اینكه زن نیمی از زندگی مرد است همگی زمینه ساز یك الگوی خانواده، اسلامی علی گونه هستند.

در خاتمه این بررسی سیمای زن به عنوان ركن عمده خانواده در قرآن نیز مورد تفحص قرار گرفته و رعایت حقوق زن و نیز آیات مربوط به عقد و ازدواج و حفظ حیات زناشوئی نكات بسیار ظریفی را برای معرفی الگوی خانواده اسلامی علی پسند مطرح ساخته است.

انجام اینگونه بررسی های آماری نظرات ارزشمندی را از جهت غنای فكری فرهنگ اسلامی و خانواده علی گونه (وفور احادیث و آیات مربوط) در مورد خانواده سعادتمند روشن و مسلم ساخته است.